Idcollege-welzijn.jouwweb.nl

Gordon: "blijf jezelf"

Thomas Gordon is op 11 maart 1918 geboren in Parijs. Hij was een Amerikaanse klinisch psycholoog. Thomas Gordon werd vooral bekend vanwege zijn zogenaamde Gordon- methode. Thomas Gordon introduceerde begrippen als actief luisteren, de ik boodschap, en dergelijke in de communicatie tussen mensen.

Thomas Gordon heeft een paar boeken uitgebracht zoals;

Luisteren naar kinderen

Parent Effectiveness Training 1962

In 1962 werd er een trainingcursus geïntroduceerd, waar een miljoen ouders in 43 landen gevolgd hebben. Sinds de officiële introductie van de Gordon cursus ‘Effectief omgaan met kinderen’ in 1979 in Nederland, hebben er 49.000 mensen de opleiding gevolgd. Thomas Gordon werd in 1997, 1998 en 1999 genomineerd voor de Nobelprijs voor de vrede. In 1999 ontving Thomas Gordon van de APF (Amercian Psychologal Foundation) de Gold Medal Award voor zijn voortdurende bijdragen aan de toegepaste psychologie.

 

De Gordon-methode over:

  • Gelijkwaardigheid in relaties
  • Zichzelf zijn & blijven
  • Verantwoordelijkheid nemen
  • Rekening houden met de ander
  • zó luisteren dat kinderen zich begrepen voelen,
  • zó praten dat kinderen je ook begrijpen,
  • zó conflicten oplossen dat niemand verliest,
  • zó afspraken maken dat iedereen zich eraan houdt,
  • constructief omgaan met verschillen in waarden.

Met als gevolgen

  • meer zelfvertrouwen bij ouder en kind
  • meer begrip en geduld voor elkaar
  • een betere sfeer in huis
  • minder conflicten
  • betere oplossingen voor conflicten
  • meer verantwoordelijkheidsgevoel bij het kind
  • positievere gevoelens

Het is dus van belang dat de opvoerder het kind in zijn waarde laten respectvol benadert.

Dat bedoel ik:

Thomas Gordon hecht veel waarde aan communicatie. Kinderen kunnen goed aangeven van wat ze willen, met of zonder woorden. De groepsleiding probeert de gevoelens of behoeften van het kind te verwoorden om er achter te komen van wat het kind bedoelt of wat er aan de hand is. Gordon noemt dit actief luisteren. Omdat je op die manier naar de kinderen luistert en dus laat zien dat je begrip toont en vertrouwen hebt.

 

Ik-boodschap:

Met de ‘Ik-boodschap’ word er bedoeld dat je het vertelt van uit jou positie, zoals bij: de kinderen zijn er druk en vraagt ze door te zeggen: Ik heb hoofdpijn, zouden jullie wat rustiger kunnen zijn?

De mederwerkers krijgen worden regelmatig gecoacht op de werkvloer.